Dessa allmänna leveransvillkor gäller mellan kunden och HEXIS AB, Box 3007 261 03 Landskrona VAT SE556835607401 (”HEXIS”).
Samtliga nämnda parter, benämns nedan var för sig för ”Part” eller ”Parten” och gemensamt för ”Parterna”.
Dessa allmänna leveransvillkor gäller uteslutande i den version som är giltig vid tidpunkten för beställningen. Kunden får i samband med varje beställning ta del av dessa avtalsvillkor. Kunden anses ha accepterat dessa allmänna leveransvillkor när en beställning är gjord oberoende av den använda processen. Dessa allmänna leveransvillkor gäller inte såvida Parterna skriftligen överenskommit annat. Avvikande villkor från kunden accepteras inte av HEXIS såvida HEXIS inte har godkänt de i skrift. Dokument som innehåller villkor som avviker från innehållet i dessa villkor, ska sådana avvikande villkor äga företräde framför dessa allmänna villkor endast om detta uttryckligen framgår med angivande av den/de punkterna i de allmänna villkoren som inte ska gälla mellan parterna.
2.1 HEXIS offert är giltig 30 dagar från dess datum, såvida inte annat skriftligen angivits. Åtagande vid sidan av offert, orderbekräftelse och/eller dessa allmänna leveransvillkor, är bindande för HEXIS endast i mån då det skriftligen överkommits genom avtal, offert och orderbekräftelse.
2.2 Alla priser är netto i SEK.
2.3 De tillämpade priserna är de som publiceras i HEXIS vid varje tidpunkt gällande prislista. De är giltiga tills vidare och kan utan förbehåll ändras.
2.4 Priserna är exklusive mervärdesskatt eller liknande skatter, avgifter, importtullar eller andra pålagor som försäkring, transport- och hanteringskostnader.
2.5 För restorder gäller pris- och fraktvillkor enligt leveransdagen.
2.6 Frakt- och eventuella emballagekostnader ingår inte i priset.
3.1 Fakturabeloppet ska betalas i sin helhet inom 15 dagar efter fakturadatum om inte andra villkor skriftligen har avtalats.
3.2 På fakturor, som inte betalas inom 15 dagar efter förfallodagen, debiteras dröjsmålsränta enligt svenska räntelagens bestämmelser och eventuell lagstadgad påminnelseavgift.
3.3 HEXIS äger rätt att inhämta kreditupplysning om kunden. Om HEXIS av någon anledning anser att kundens ekonomiska situation inte rättfärdigar leverans på de villkor som anges för betalning, kan HEXIS kräva fullständig eller delvis betalning i förskott innan leverans.
3.4 Om kund underlåter att betala kan HEXIS kan avbryta eller fördröja leveransen alternativt häva köpet.
3.5 Alla levererade varor förblir HEXIS egendom fram till dess att full betalning erlagts.
3.6 HEXIS skickar pdf-fakturor via e-mail.
3.7 Anmärkning mot faktura skall göras utan dröjsmål efter mottagandet dock senast inom 5 dagar, annars godkänns inte anmärkningen.
3.8 I vår webshop Hexis-Online.se, erbjuder vi direktbetalning med kort. Vid beställning reserveras beloppet på ditt konto men dras inte förrän vi har bekräftat din order och den är redo för leverans.
4.1 Leveransvillkor EXW, ex works, INCOTERM 2020. I orderbekräftelsen kompletteras leveransvillkoren med slutdestination. Leverans sker fritt HEXIS lager eller vid angiven plats. Transport sker med av HEXIS anlitat transportföretag.
4.2 EXW-leverans
Vid avtal om EXW-leverans sker leverans endast med av HEXIS anlitad speditör. EXW innebär att HEXIS är ansvarig att göra varan tillgänglig för kunden vid angiven plats, och alla risker och kostnader övergår till kunden från och med den tidpunkt då varan blir tillgänglig enligt dessa regler.
4.3 Leverans genom kundens speditör
Om kunden kräver en annan speditör än HEXIS anlitade speditör för EXW-leverans debiteras kunden för fraktkostnad, s.k. mottagarfrakt.
4.4 Leverans ex HEXIS S.A.S samt HEXIS systerbolag
Vid eventuell leverans från HEXIS S.A.S samt HEXIS systerbolag debiteras frakt.
4.5 Leveranser inom Sverige
När HEXIS levererar med egen bil (s.k turbil), utgår en budavgift om f n 149 kr. Kostnad för transport av s.k. farligt gods samt ev. miljöavgifter för t.ex. emballage debiteras alltid.
4.6 Leveranshinder
Vid leveranshinder som uppstår på grund av till exempel att ingen är på plats när de kommer, felaktig adress eller dylikt kommer kostnader för detta att faktureras oberoende av dess ursprung. Kunden ansvarar för att boka en ny leveranstid.
4.7 Kundens ansvar av mottagna varor
Kunden är skyldig att vid mottagande av vara, kontrollera om varan är transportskadat och omgående anmäla ev. skada till chauffören direkt samt skriva anmärkning på fraktsedel och kräva transportören på leveranskvitto. HEXIS ansvarar ej för transportskada. Skadat emballage skall sparas till ärendet är avslutat. Vid transport från kunden till HEXIS är kunden ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten. För ej utlöst gods faktureras verklig fraktkostnad, övriga utlägg samt administrativa kostnader i efterhand, minst 500 kronor.
4.8 Anmärkning mot leveransförsening
Anmärkning mot leveransförsening skall göras utan dröjsmål efter det att kunden fått kännedom om förseningen.
5.1 Tider
Alla reklamationer för skadade eller felaktiga varor ska göras skriftligt till HEXIS utan dröjsmål, dock senast inom 5 dagar från det att varan levererats.
5.2 Retur/reklamation endast efter HEXIS godkännande
Returer och reklamationer får ske först efter godkännande från HEXIS. Skadade emballage ska sparas och skickas med vid reklamation. Retur godkänns inte för konverterade, kapade eller specialbeställda material.
5.3 Ersättning retur/reklamation
Om HEXIS godkänt retur eller reklamation p.g.a. felaktig leverans eller vara, äger kunden rätt till ersättning för hela priset av varan.
5.4 Retur av felaktig/reklamerad vara
Varan returneras fraktfritt med av HEXIS anvisat transportsätt, tillsammans med av HEXIS erhållen retursedel. Med fraktfritt avses retur som är kostnadsfri för kunden.
ALLMÄNNA LEVERANSVILLKOR
5.5 Återköp
Kund äger rätt att avbeställa/returnera beställd produkt/-er efter skriftligt godkännande av HEXIS, s.k ”Återköp”. Vid Återköp krediteras kunden fakturerat belopp med avdrag av 30%, dock lägst SEK 200.
5.6 Retur av Återköp
Varan skall levereras åter till HEXIS på kundens bekostnad i originalförpackning och i oskadat och oanvänt skick. Sker inte så kommer produkten/-erna inte att krediteras. I samband med att produkten/-erna returneras skall faktura i kopieform bifogas. Retur vid Återköp ska alltid ske inom 8 dagar efter det att HEXIS godkänt Återköpet. Återköp godkänns inte för konverterade eller specialbeställda material.
5.7 Kundens ansvar
Kunden är ansvarig för att följa den tillämpliga processen som beskrivs ovan. Kunden ska vid samtliga returer (ej Återköp), använda en av HEXIS tillhandahållen retursedel försedd med retur-/reklamationsnummer.
5.8 Följder av att inte följa processen
Om kunden skickar en felaktig vara utan HEXIS godkännande eller där kunden inte fullföljer processen eller, om tillämpligt, instruktion direkt från HEXIS, erhåller HEXIS rätten att neka varan och debitera kunden till fullo. HEXIS förbehåller sig rätten att debitera eventuella extra kostnader till följd av att kunden inte följer ovanstående process.
5.9 Reklamationsrätt
HEXIS följer reklamationsrätt mot företag som gäller i 2 år från den dag varan mottogs.
5.10 Annullering
Beställningar kan inte annulleras av köparen utom på villkor som helt kommer att kompensera HEXIS mot förlust eller av HEXIS föregående skriftliga medgivande.
5.1 Ändringar och tillägg till order kan endast godtas inom samma arbetsdag som den ursprungliga tidpunkten för orderläggning, därefter kommer tillägg att betraktas som ny order.
7.1 Levererad vara, vilken vid leveranstidpunkten, som anses fel i vara, ersätts av HEXIS med felfri vara. HEXIS ansvar täcker endast fel som är relaterade till materialfel. Det innebär att HEXIS inte ansvarar för fel som kan uppstå på grund av andra omständigheter, såsom felaktig användning enligt bruksanvisningen, normalt slitage, otillräckligt underhåll eller liknande omständigheter. HEXIS är heller inte ansvarig för fel som uppstår på grund av externa ingrepp som utförts av någon annan än HEXIS eller någon som HEXIS har godkänt, felaktig montering med mera.
7.2 HEXIS totala skadeståndsansvar, av vad slag det må vara, är alltid begränsat till den för produkten/-erna erlagda köpeskillingen. Kunden äger inte rätt till någon ytterligare ersättning och kunden har aldrig rätt till ersättning för arbetstid.
7.3 Kompensation för eventuella reklamationer betraktas som goodwill från HEXIS sida och skall aldrig betraktas som ett erkännande av skuld eller fel med mindre än att HEXIS skriftligen medgivit detta. Härutöver svarar HEXIS inte för några fel i levererad vara, leveransförseningar eller utebliven leverans mm i något avseende.
7.4 HEXIS svarar heller inte för eventuellt uppkommen skada på person eller egendom, ekonomisk skada eller liknande sådan - direkt eller indirekt – följdverkning såsom t. ex utebliven handelsvinst, inkomstbortfall, ökade kostnader mm.
ALLMÄNNA LEVERANSVILLKOR
7.5 Det åligger kunden att själv förvissa sig om att produkten uppfyller alla av HEXIS angivna förutsättningar. Mångfalden av möjliga användningsområden för respektive produkt samt utvecklingen av nya tillämpningar medför att kunden själv noggrant skall bedöma produktens lämplighet för avsedd användning.
7.6 Av HEXIS vid varje tillfälle lämnad användningstekniks rådgivning, motsvarar den kunskap som HEXIS vid varje tillfälle besitter om produkterna och produkternas användningsområde och möjligheter. Rådgivningen utgör således inte någon garanti eller utfästelse om att produkternas speciella egenskaper eller användningsområde, till följd därav åligger det köparen att själv testa produkternas egenskaper för kundens speciella behov, produktionsförfarande och användningsområde.
Ingen av parterna bär gentemot den andra parten ansvar för underlåtenhet eller försening av fullgörelse av dennes skyldigheter mot varandra om sådan försening eller underlåtelse är orsakad utanför dess rimliga kontroll inkluderande bl.a. strejk, pandemier, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsproblem, valutafluktuationer, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrofer (”Force Majeure-händelse”). Den Part som är förhindrad att fullgöra sina skyldigheter på grund av Force Majeure-händelse ska omedelbart informera den andra Parten om sådan händelse och vidta skäliga åtgärder för att avlägsna eller övervinna hindret för fullgörelse. Vardera Part skall ha rätt till en rimlig förlängning av tiden för fullgörelse, dock, om sådan orsak skulle vara längre än 60 dagar har vardera parten rätt att genom skriftlig underrättelse häva köp/försäljning utan rätt till ersättning.
Efter av kund gjord beställning äger HEXIS inte rätt att ändra dessa allmänna villkor.
I samband med beställning från HEXIS anger kunden specifika företagsuppgifter mm. Detta innebär att kunden godkänner lagring och användning av dessa uppgifter i HEXIS verksamhet för att fullfölja HEXIS åtaganden mot kunden. HEXIS GDPR-policy finns tillgänglig på webbplatsen. HEXIS reserverar sig mot eventuella skrivfel och slutförsäljning.
På dessa allmänna leveransvillkor och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska svensk materiell rätt tillämpas. Tvist angående tolkning eller tillämpning av leveransvillkoren och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska avgöras av svensk allmän domstol. Skiljeförfarandet ska ske i Helsingborg.